1. Home
  2. Hoekstra Magazine
  3. Makelaardij
  4. Makelaar Willem over de kansen en uitdagingen van de continu veranderende woningmarkt

De kansen en uitdagingen van de continu veranderende woningmarkt

In gesprek met onze makelaar Willem van der Ark
13 september 2023
Hoekstra Magazine Makelaardij

De kansen en uitdagingen van de continu veranderende woningmarkt

In gesprek met onze makelaar Willem van der Ark

De woningmarkt is constant in beweging. Vergelijk de trend van vorig jaar maar eens met vandaag de dag! Wat betekent dit nu eigenlijk voor kopers, verkopers en huizenzoekers? Om hier meer inzicht in te krijgen, hebben we in ons nieuwe magazine de wijze woorden en ervaringen verzameld van onze eigen woningmarkt experts. De makelaars die dagelijks te maken hebben met de dynamiek van de huizenmarkt.

In dit artikel onze makelaar Willem zijn perspectieven, anekdotes en tips met jou, zodat je je weg kunt vinden in deze veranderende wereld. Ga er lekker voor zitten en laat je inspireren door de visie van onze expert!

Wat is er nu anders, ten opzichte van bijvoorbeeld vorig jaar, met betrekking tot het verkopen van een huis?

“Door de gestegen hypotheekrente zien we dat er minder overboden wordt. Dit maakt dat de prijzen nu wat ‘normaler’ zijn. In de oververhitte markt was dat absurd. Er kwamen ook ontzettend veel mensen kijken en het was gewoon uitdelen. Mensen hebben nu veel meer tijd om bewust een aankoop te doen en er is meer ruimte voor starters. Die visten altijd achter het net, omdat veel overbieden om veel eigen inleg vraagt. Starters hebben nu meer kans, maar hebben daarentegen wel minder leencapaciteit. Het blijft een uitdaging, maar het is wel mogelijk! Als makelaar kijk ik altijd naar de unieke situatie om tot een passend advies te komen. En we doen bij Makelaardij Hoekstra natuurlijk niet alleen verkoop, maar ook bij het aankopen van een woning kunnen wij begeleiden.”

Wat zijn belangrijke aandachtspunten als je je huis wilt verkopen in de huidige markt?

“Een goede voorbereiding is nu ontzettend belangrijk, zodat je huis zo representatief mogelijk is voor de verkoop. Het oog wil ook wat en een aantrekkelijke woningpresentatie met goede foto’s helpt ontzettend mee bij een succesvolle verkoop. Ik geef daarin ook advies. Spullen opruimen, een net en schoon huis, kleine beschadigingen wegwerken. Dat is gewoon ontzettend belangrijk. Een bloemetje op tafel als de fotograaf komt en als er bezichtigingen zijn. Kleine aandachtspunten die extra sfeer brengen in een huis. Sinds enige tijd wordt bij de aanmelding van een koophuis het energielabel er verplicht bijgezet. Daar werd vorig jaar met de hoge energieprijzen extra aandacht aan besteed en waren de huizen met een gunstig label meer in trek. Echter vooroorlogse karakteristieke woonhuizen blijven gewild door hun unieke karakter en bouwstijl en de bijbehorende sfeervolle woonwijk. Veel mensen hebben deze huizen prima geïsoleerd en daardoor een beter energielabel gerealiseerd. Inmiddels zijn de energieprijzen ook weer naar een normaal niveau. Maar energielabel is niet álles. Bovenal gaat het nog steeds om de prijs van de woning. Daar kunnen wij je als makelaar natuurlijk allemaal in adviseren. Elke woning vraagt om een andere aanpak”.

Is het nog steeds interessant om je huis te verkopen en wat wil jij kopers meegeven?

“Jazeker! Want er is nog steeds veel vraag. Het verkoopproces begint altijd met een oriënterend gesprek. Als je dan ziet wat er uiteindelijk uit zo’n gesprek komt, is dat ontzettend mooi. Het begint met een vraag, dan heb je actie. Als makelaar help je mensen de juiste kant op en adviseer je wat er allemaal mogelijk is. Door het grote netwerk dat Hoekstra heeft lukt dat altijd. Dat is het voordeel van een groot makelaarskantoor. Soms betekent dat ook dat er zelfs meerdere transacties plaatsvinden bij een klant. Bijvoorbeeld verkoop en huur. Of verkoop, tijdelijke huur en nieuwbouw. Omdat wij alle disciplines in huis hebben kunnen wij onze klanten van het volledige pakket voorzien. Dat is absoluut een voordeel. Als je je huis wilt verkopen is mijn eerste vraag altijd, waarom? En wat is je volgende stap? De beweegredenen zijn voor mij erg belangrijk, omdat ik dan tot het juiste advies kan komen.”

Deel dit bericht