1. Home
  2. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier kunt u onze 10 veelgestelde vragen lezen. Zo bent u goed voorbereid als u zich inschrijft voor één van onze huurwoningen.

1. Hoe kan ik mij inschrijven voor een huurwoning?
Op onze website kunt u hier ons aanbod bekijken. Ziet u een woning waar u zich voor wilt inschrijven? Klik op de woning en klik vervolgens op de button ‘Inschrijven voor deze woning’ rechtsboven aan de pagina. Vul het inschrijfformulier volledig in en verzend. Uw inschrijving is dan nog niet compleet.

Uw inschrijving zal vervolgens getoetst worden aan de huurprijs waarna u per e-mail een reactie van ons ontvangt. Dit kan ofwel een afwijzing zijn omdat uw inkomen niet toereikend is of u zult een e-mail ontvangen om uw inschrijving compleet te maken (zie ook vraag 3). Vervolgens zal uw complete inschrijving beoordeeld worden door een Hoekstra medewerker.

2. Verdien ik genoeg om in aanmerking te komen voor een huurwoning?
Om in aanmerking te komen voor één van onze huurwoningen, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan drie en soms vier maal de huurprijs. Houd hier rekening mee alvorens u zich inschrijft!

Rekenvoorbeeld
Stel de huurprijs van een woning bedraagt € 650,-. Drie maal de bruto huurprijs is in dit geval € 1.950,- U dient dus minimaal € 1.950,- als bruto maandinkomen te verdienen om in aanmerking te komen voor deze huurwoning. Het inkomen voor uw partner mag u voor 50% meerekenen.

3. Werken jullie met wachtlijsten?
Wij werken niet met wachtlijsten. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor de huurwoning. Dit betekent dat u zelf het aanbod in de gaten moet houden. Zodra wij een huurwoning beschikbaar krijgen waar u op wilt reageren dan dient u dit zo snel mogelijk te doen.

4. Ik heb nog niets gehoord. Is mijn inschrijving goed ontvangen?
Wij krijgen dagelijks veel telefoontjes met deze vraag. Als u zich heeft ingeschreven ontvangt u een e-mailbevestiging waarin wij u mededelen dat wij uw inschrijving goed ontvangen hebben. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor deze huurwoning of u ontvangt vanzelf een afwijzing met de argumentatie.

5. Hebben jullie nog aanvullende gegevens en documenten nodig?
Alleen als u van ons bericht heeft gehad dat u daadwerkelijk in aanmerking komt voor een huurwoning dienen wij aanvullende gegevens en documenten ontvangen. Hier zullen wij dan specifiek om vragen. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zullen wij dit nooit van te voren aan u vragen.

6. Hoe lang duurt het voordat ik bericht krijg of ik in aanmerking kom voor een huurwoning?
Op dit moment is het erg druk. Wij kunnen geen precieze termijn aangeven. U mag er vanuit gaan dat uw inschrijving in goede orde is ontvangen. U ontvangt vanzelf nader bericht.

7. Mag ik mij voor meerdere woningen tegelijkertijd inschrijven?
Ja, dit is geen probleem. Kijk wel goed per woning of u met uw bruto maandinkomen in aanmerking komt voor de betreffende woningen.

8. Kan ik een huurwoning bezichtigen?
U kunt alleen een huurwoning bezichtigen als deze leeg staat. Hiervoor kan telefonisch een afspraak gemaakt worden voor het reserveren van de sleutel. Voor woningen welke nog bewoond zijn tot bijvoorbeeld de eerste van de volgende maand moet een volledige inschrijving ontvangen zijn. De afdeling verhuur zal vervolgens contact met u opnemen en u het telefoonnummer van de huidige huurders verstrekken voor een bezichtigingsafspraak.

9. Zijn huisdieren toegestaan?
In principe zijn huisdieren in al onze woningen toegestaan mits ze geen overlast geven.

10. Welke woningen krijgen jullie deze maand te huur?
Ons huuraanbod verschilt per maand. Dit kunnen wij dus ook niet met zekerheid zeggen. Bent u op zoek naar een huurwoning en wilt u dagelijks ons aanbod ontvangen? Laat dan hier uw gegevens achter voor een persoonlijke zoekopdracht. U ontvangt dan van ons inloggegevens voor uw persoonlijke klantenintranet. Hier kunt u uw zoekopdracht specifiek aan de hand van uw woonwensen invullen.

Let op! Hoe gedetailleerder u uw zoekopdracht invult, hoe minder aanbod u ontvangt.