1. Home
  2. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier kunt u onze meest gestelde vragen lezen. Zo bent u goed voorbereid als u zich inschrijft voor één van onze huurwoningen.

1. Hoe kan ik mij inschrijven voor een huurwoning?
Op onze website kunt u hier ons aanbod bekijken. Ziet u een woning waar u zich voor wilt inschrijven? Klik op de woning en klik vervolgens op de button ‘Inschrijven voor deze woning’ rechtsboven aan de pagina. Vul het inschrijfformulier volledig in en verzend. Uw inschrijving is dan nog niet compleet.

U zult vervolgens per e-mail inloggegevens ontvangen voor uw persoonlijke inschrijfomgeving genaamd het OSRE Woningdossier. Hier dient u uw inschrijving compleet te maken door diverse gegevens in te vullen en aan te leveren. Op basis van deze voorinschrijving zullen wij uw gegevens toetsen en beoordelen of u voldoet aan de gestelde inkomenseis voor de betreffende woning.

Indien u voldoet aan de inkomenseis ontvangt u per e-mail een verzoek voor een volledige inschrijving. Hier vertellen wij aan welke voorwaarden u als huurder moet voldoen en welke documenten u dient aan te leveren om uw inschrijving compleet te maken. Zo bent u goed voorbereid.

2. Kan ik als huurder potentiele woninghuurders aanbevelen?
Alle vrijkomende huurwoningen worden door ons op de website aangeboden. Hierdoor heeft iedereen kans om een woning te huren. Het is mogelijk om als vertrekkende huurder zelf een kandidaat-huurder voor te dragen, echter dient de aangedragen kandidaat zich te allen tijde via onze website in te schrijven voor de betreffende woning. De kandidaat huurder zal vervolgens worden meegenomen in het verhuurproces.

3. Verdien ik genoeg om in aanmerking te komen voor een huurwoning?
Om in aanmerking te komen voor één van onze huurwoningen, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan drie en soms vier maal de huurprijs. Houd hier rekening mee alvorens u zich inschrijft!

Rekenvoorbeeld
Stel de huurprijs van een woning bedraagt € 650,-. Drie maal de bruto huurprijs is in deze situatie € 1.950,- U dient dus minimaal € 1.950,- als bruto maandinkomen te verdienen om in aanmerking te komen voor deze huurwoning. Het inkomen voor uw partner mag u meestal voor 100% meerekenen.

4. Kan ik huurtoeslag ontvangen?
Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag u niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet al te laag zijn. Via deze link op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken.  U vult uw situatie in en ziet dan of u toeslag krijgt. En hoeveel.

5. Werken jullie met wachtlijsten?
Wij werken niet met wachtlijsten. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor de huurwoning. Dit betekent dat u zelf het aanbod in de gaten moet houden. Zodra wij een huurwoning beschikbaar krijgen waar u op wilt reageren dan dient u dit zo snel mogelijk te doen.

6. Ik heb nog niets gehoord. Is mijn inschrijving goed ontvangen?
Wij krijgen dagelijks veel telefoontjes met deze vraag. Als u zich heeft ingeschreven ontvangt u een e-mailbevestiging waarin wij u mededelen dat wij uw inschrijving goed ontvangen hebben. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor deze huurwoning of u ontvangt vanzelf een afwijzing met de argumentatie.

7. Hoe lang duurt het voordat ik bericht krijg of ik in aanmerking kom voor een huurwoning?
Wij kunnen geen precieze termijn aangeven. U mag er vanuit gaan dat uw inschrijving in goede orde is ontvangen. U ontvangt vanzelf nader bericht.

8. Mag ik mij voor meerdere woningen tegelijkertijd inschrijven?
Onlangs zijn wij gestart met een nieuw inschrijvingssysteem. Hierin is het nog niet mogelijk om u voor meerdere woningen tegelijkertijd in te schrijven. Mocht u uw inschrijving willen wijzigen en u inschrijven voor een andere woning. Dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

9. Kan ik een huurwoning bezichtigen?
U kunt alleen een huurwoning bezichtigen als deze leeg staat. Hiervoor kan telefonisch een afspraak gemaakt worden voor het reserveren van de sleutel. Voor woningen welke nog bewoond zijn tot bijvoorbeeld de eerste van de volgende maand moet een volledige inschrijving ontvangen zijn. De afdeling verhuur zal vervolgens contact met u opnemen en u het telefoonnummer van de huidige huurders verstrekken voor een bezichtigingsafspraak.

10. Welke woningen krijgen jullie deze maand te huur?
Ons huuraanbod verschilt per maand. Dit kunnen wij dus ook niet met zekerheid zeggen. Bent u op zoek naar een huurwoning en wilt u dagelijks ons aanbod ontvangen? Laat dan hier uw gegevens achter voor een persoonlijke zoekopdracht. U ontvangt dan ons nieuwste aanbod per mail.

11. Welke verschillende soorten huurcontracten zijn er voor een woning?
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten. Via deze link van de Rijksoverheid.nl vind u meer informatie van de verschillende soorten huurcontracten.

12. Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?
Wanneer kunt u zich als huurder wenden tot de verhuurder in geval van gebreken aan de woon- of verblijfsruimte en wanneer is er sprake van kleine herstellingen die de huurder zelf dient te herstellen. Hier vindt u onze brochure met meer informatie over kleine herstellingen.

13. Wanneer kan ik terecht bij de huurcommissie en wanneer naar de kantonrechter?
Heeft u informatie nodig over voor welke onderwerpen u zich als huurder kunt wenden tot de huurcommissie en wanneer u zich moet wenden tot de kantonrechter. Via deze link van de Rijksoverheid.nl vind u meer informatie met een overzicht van de onderwerpen.

14. Hoe hoog is de maximale waarborgsom?
De maximale waarborgsom die wij handteren is 2x de maandhuur. Er kan een waarborgsom van toepassing zijn voor de betreffende woning of als aanvullende eis, b.v. in het geval u een ondernemer bent.

15. Wanneer ontvang ik bij beëindiging van mijn huurovereenkomst mijn waarborgsom terug?
De maximale waarborgsom die wij handteren is 2x de maandhuur (vanaf 1 juli 2023). Er kan een waarborgsom van toepassing zijn voor de betreffende woning of als aanvullende eis, b.v. in het geval u een ondernemer bent. Na de oplevering van de woning zal de waarborgsom binnen 2 weken aan u worden terugbetaald.

16. Welke kosten mag een verhuurder verrekenen met de waarborgsom?
De verhuurder mag de volgende kosten verrekenen met de waarborgsom:
• Achterstallige huur
• Servicekosten
• Schade aan de huurwoning die rekening van de huurder is
• Energieprestatievergoeding