Een huis kopen in Friesland? Start direct bij Makelaardij Hoekstra

Een huis kopen is niet iets wat u dagelijks doet. Het kopen van een huis is een belangrijke stap in uw leven en daarom een belangrijke, soms emotionele, belevenis. Het regelen van alle zaken rondom de aankoop kan veel tijd kosten en is zonder makelaar niet makkelijk te doen. Een deskundige, betrouwbare makelaar aan je zijde is dan ook geen overbodige luxe bij het kopen van een huis. Met meer dan 25 jaar ervaring bieden wij u de deskundigheid die u nodig heeft bij de aankoop van een woning en begeleiden wij in alle facetten in het aankooptraject.
 

Een huis kopen met deskundig, realistisch advies

Om u als klant van het juiste advies te voorzien, is kennis van de woningmarkt nodig. Met de ervaring die wij hebben opgebouwd kunnen wij u deskundig en realistisch advies geven bij de koop van een huis.  Onze makelaars weten precies wat er speelt in de markt en zetten deze informatie om in een eerlijk, realistisch advies voor de aankoop van uw huis. Heeft u een woning op het oog? Als aankoopmakelaar behartigen we alleen uw belangen. Ook verzorgen we graag een deskundige taxatie van het huis, zodat u precies weet wat u – eventueel - koopt. Wij ondersteunen u onder andere bij de volgende 7 stappen:
 
  1. Een geschikt huis zoeken
  2. De bezichtiging van het huis
  3. Onderzoek naar de staat van het huis
  4. Onderhandeling met juiste biedstrategie
  5. Ondertekening koopakte
  6. Uw huis financieren
  7. De notaris

Lees onderaan deze pagina meer over de verschillende stappen en wat Makelaardij Hoekstra voor u kan betekenen.
 

Wat kost een huis kopen via Makelaardij Hoekstra?

Als wij een huis voor u mogen aankopen, betaalt u als koper een courtage. De courtage wordt in overleg met de makelaar bepaald en dit is onder meer afhankelijk van het aantal woningen dat u wilt bekijken en/of u bijvoorbeeld alleen advies nodig heeft bij de onderhandeling over de koop van het huis. Tijdens het kennismakingsgesprek zetten we graag voor u op een rij wat er mogelijk is en wat de kosten zijn. Zo krijgt u een passend aanbod voor de koop van uw huis. Zo weet u precies waar u aan toe bent en dat is wel zo prettig.
 

Maak direct een afspraak

Wilt u een huis kopen met behulp van onze expertise? Maak een afspraak met één van onze deskundige makelaars!

Makelaardij Hoekstra is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), dit biedt u als klant vele voordelen. In onderstaande video wordt helder uitgelegd wat een makelaar van de NVM precies voor u doet bij de koop van een huis. 


 
Wat kunnen wij voor u betekenen als aankoopmakelaar?
Stap 1: Geschikte woning zoeken
We raden u aan altijd een kijkje te nemen in verschillende wijken die u bevallen. Daardoor krijgt u inzicht in de buurt en faciliteiten, zoals scholen en winkels. Wij hebben als NVM-makelaar een uitgebreid netwerk, waardoor we weten welke woningen op de markt komen. Via onze zoekopdracht houden we u op de hoogte houden van ons nieuwste aanbod. Omdat we als makelaar geen belangen mogen behartigen van beide partijen, kunt u voor het volledige aanbod aan koopwoningen ook een account aanmaken via Funda. U ontvangt dan iedere dag het nieuwste woningaanbod in uw mailbox.
Stap 2: Bezichtiging
Wanneer u een geschikte woning heeft gevonden, regelen wij de bezichtiging voor u. Samen met uw makelaar gaat u door u uitgekozen woning bekijken. U komt er gauw achter of de woning aan uw wensen voldoet en wij bekijken de woning met andere ogen. We letten vooral op de staat van het onderhoud en of er eventuele gebreken zijn. In sommige gevallen kan het voorkomen dat wij nog een bouwkundige keuring adviseren.
Stap 3: Onderzoek
Wanneer u daadwerkelijk voldoende geïnteresseerd bent om tot koop over te gaan, kan het voorkomen dat we extra onderzoek naar de woning doen. Denk hierbij aan bestemmingsplannen, milieuaspecten, kadastrale kaarten of een eventuele Vereniging van Eigenaren.
Stap 4: Onderhandeling
U bent verliefd geworden op een huis en wilt het gaan kopen. Wij adviseren u graag met een juiste biedstrategie en een goed openingsbod. Ook als taxateurs hebben wij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs. In onze database kunnen wij tevens zien wat de marktwaarde is van vergelijkbare woningen. We helpen u ook bij het vaststellen van ontbindende voorwaarden. Op basis van deze voorwaarden kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden. Welke biedstrategie uiteindelijk wordt gekozen, hangt af van de situatie.
Stap 5: Ondertekening koopakte
Accepteert de verkoper uw bod, dan wordt de koopovereenkomst opgesteld. We lopen de koopovereenkomst met u door om te zien of alle gegevens en afspraken kloppen. We letten onder andere op de koopsom, de opleverdatum, de ontbindende voorwaarden en de lijst van roerende zaken. Wanneer alles in orde is tekenen u en de verkoper de koopovereenkomst. Alleen wanneer beide partijen hebben getekend, is de koopovereenkomst geldig.

De koopovereenkomst gaat naar de notaris en u heeft vervolgens een wettelijke bedenktijd van drie dagen. Binnen deze tijd kunt u alsnog afzien van de aankoop. Doet u dit niet, is de financiering rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer? Dan vindt op de afgesproken datum de overdracht plaats bij de notaris.
Stap 6: Uw huis financieren
Wanneer uw bod door de verkoper is geaccepteerd en de koopovereenkomst is getekend, is het zaak de financiering rond te maken. Vaak sluit u hiervoor een hypotheek af. Aan de hand van onze taxatie, de koopsom, eventuele verbouwplannen, uw eventuele eigen geld en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en uw notariskosten voor het transport), kan de hypotheekadviseur u hierover adviseren. Wij raden aan dit bij een onafhankelijk bedrijf zoals De Hypotheker te doen. Bij De Hypotheker krijgt u de garantie dat een hypotheek van welke bank dan ook, nergens anders voordeliger is.
Stap 7: De notaris
Wanneer er datum is vastgesteld voor de overdracht van de woning, adviseren we u graag over alles wat geregeld moet worden. De notaris bereidt de eigendomsoverdracht (akte van levering) voor en een paar dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening.

Voor de overdracht inspecteren we samen met u de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna betaalt u (vrijwel altijd via de hypotheekvestrekker) bij de notaris de koopsom, de overige kosten en zo nodig de prijs voor de overgenomen roerende zaken. Vervolgens tekent u de akte van levering. De woning staat nu op uw naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster.
Terug