1. Home
  2. Makelaardij
  3. Wonen in Fryslan
  4. Digitaliseren en innovatie bij Makelaardij Hoekstra

Bijkletsen met...

Onze makelaar Eddy van Netten
Het Hoekstra Verkooppakket
04 augustus 2020
Makelaardij Wonen in Fryslan

Bijkletsen met...

Onze makelaar Eddy van Netten

Dat het bijzondere tijden op de woningmarkt zijn is duidelijk. Ook hier in Friesland zijn het drukke tijden. Onze makelaars zijn er in ieder geval zoet mee: nieuwe plekjes vinden, mensen verliefd laten worden en het eens worden over de prijs. Elke dag spreken onze makelaars mensen met een woonwens. En ja, als makelaar heb je veel face-to-face contact. Dat neemt niet weg dat de digitalisering in opkomst is en voor steeds meer gemak voor zowel de klant als onze makelaars zorgt.

Een ontwikkeling die makelaar Eddy van Netten, van harte toejuicht. “Er bestond aanvankelijk nog enige vrees om meer online te gaan doen, maar de laatste jaren laten zien we dat de mogelijkheden veel voordelen opleveren.” Zo maakt Makelaardij Hoekstra gebruik van het digitale klantendossier Move, kan er online geboden worden via NVM Online Bieden, kunnen er koopovereenkomsten online afgesloten worden en is ook het virtueel bezichtigen van een huis al normaal aan het worden.

Eenvoudig

Makelaardij Hoekstra is al jarenlang thuis in online services voor de klant. Immers, wie op zoek is naar een nieuwbouwwoning, moet vaak ook zijn bestaande woning verkopen. En dat kan tegenwoordig bijna volledig digitaal. De ontwikkelingen gaan snel, vindt Van Netten. “Een paar jaar geleden sprak Mark Zuckerberg van Facebook nog de profetische woorden dat iedereen die bij Facebook werkzaam is, zijn werkzaamheden op kantoor uitvoert. Inmiddels vindt hij dat 50% van de medewerkers thuis kan werken. De technieken zijn er al een tijdje en door de omstandigheden zijn we nu verplicht om die te gebruiken en toen bleek het allemaal heel eenvoudig te zijn.”

De ontwikkelingen gaan snel

“Diezelfde ontwikkeling zien we in feite ook in de makelaardij. Met name de jongere generatie is al volledig gewend aan de digitalisering. De ouderen hebben daar nog wat meer moeite mee, maar zetten ook steeds vaker de stap. Dit betekent bijvoorbeeld dat we de koopovereenkomst met de klant via videobellen kunnen doornemen. Maar ook het ook digitaal ondertekenen kan op deze manier vanuit huis! Voor klanten die dat niet willen, bieden we uiteraard de traditionele mogelijkheden aan. We zien wel dat de digitalisering in de afgelopen maanden in een stroomversnelling is gekomen.”

Presentatie

Wat al veel langer gewoonte is, is de presentatie van het aanbod op het internet. Van Netten:” Ik ben in de jaren negentig in de makelaardij begonnen. Als er in die tijd een woning minder goed verkocht, dan plaatsten we een advertentie in de plaatselijke krant. Dan zag de lezer een foto van de woning, met daaronder allerlei afkortingen. Want ja, advertentieruimte kopen was duur. Vervolgens kreeg je dan één of twee telefoontjes en moest je gaan vertellen wat de mogelijkheden van de woning waren.”

“Nu delen we alles van de woning online en vind je op het internet de plattegronden, foto’s, een video en alle informatie over de woning. Daarnaast werken we sinds kort met het product Matterport. Met de unieke 3D technologie van Matterport tillen we de virtuele bezichtigingen naar een nog hoger niveau. Met deze technologie wordt een volledige 3D scan van de woning gerealiseerd, waardoor potentiële kopers (online) door de gehele woning kunnen lopen. In alle ‘hoeken en gaten’ is de woning te bekijken alsof de koper er zelf is. Een groot succes!”

Digitaal Dossier

Dankzij internet is er voor de makelaardij ook veel veranderd. “Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de actuele informatie 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar is. Mede daarom bieden we klanten de mogelijkheid om een digitaal dossier aan te leggen, waarin ze zelf hun gegevens kunnen invullen, maar ook het hele proces rondom hun woning kunnen volgen. Bijvoorbeeld de data wanneer de bezichtiging is en wanneer er een bod kan worden uitgebracht.” Makelaardij Hoekstra biedt dit digitale klantendossier aan via het programma Move.

Een digitaal dossier waar een klant het hele proces rondom hun woning kunnen volgen.

Online bieden

Een bod op een woning uitbrengen kan tegenwoordig bijvoorbeeld via NVM Online Bieden. “Bij dit programma komen de biedingen transparant in beeld. Je weet daardoor exact wat een ander biedt en kunt dan besluiten om daar al dan niet overheen te gaan. Mensen vinden dat prettiger dan bieden via inschrijving. Je weet dan immers niet wat de ander biedt, waardoor je nog wel eens achter het net vist, wat tot teleurstelling leidt. Wij horen regelmatig van klanten: ‘ja, als ik dat had geweten, dan had ik ook nog wel wat meer willen bieden’. Bij NVM Online bieden bestaat dat probleem niet. Je bepaalt zelf hoever je wilt gaan en ziet ook waarvoor een woning uiteindelijk verkocht wordt.”

Van Netten ziet de digitale mogelijkheden in de toekomst verder toenemen. “Er kan al veel, maar de ontwikkelingen gaan snel. En zolang deze ontwikkelingen de klant ten goede komen, ben ik daar een groot voorstander van.”

Oh ja, voor wie nog niet toe is aan alle online mogelijkheden in de makelaardij. Het kan ook nog gewoon op de traditionele manier. Loop maar eens binnen bij één van de vestigingen van Makelaardij Hoekstra! Of vul onderstaand formulier in om in contact te komen!

Gratis waardebepaling aanvragen

Deel dit bericht