1. Home
  2. Hoekstra Magazine
  3. Nieuwbouw
  4. Nieuws
  5. 19 jaar Makelaardij Hoekstra

Negentien jaar Makelaardij Hoekstra

Door de ogen van Marjan Miedema
11 januari 2023
Hoekstra Magazine Nieuwbouw Nieuws

Marjan Miedema vertelt over 19 jaar werkgeluk

Dit jaar is Marjan Miedema negentien jaar in dienst bij Makelaardij Hoekstra. Haar tweede thuis noemt ze het kantoor aan de Willemskade gekscherend. Achter verscheidene bureaus in het pand nam ze de afgelopen jaren plaats en inmiddels zit ze weer op de oude vertrouwde plek, waar haar loopbaan begon. De goedlachse nieuwbouwmakelaar neemt ons mee down memory lane.”Destijds bezat ik een mobiele telefoon met een Pink Panther hoesje, die ik af en toe stiekem uit mijn tas pakte.” 

De digitale wereld is vandaag de dag de status quo. “Voor mijn gevoel is het nog niet zo lang geleden dat ik begon met werken bij Hoekstra, maar als je de ontwikkelingen erbij pakt, dan is het goed zichtbaar dat er in negentien jaar veel is gebeurd. Van faxen, Hyves als vrijetijdsbesteding en een open internetverbinding -die slechts een aantal uren per dag beschikbaar was- naar een complete Marketing- en Communicatieafdeling die terrein blijft veroveren op de socials. En die mobiele telefoon? Die ligt inmiddels standaard op het bureau”, lacht Marjan.  

Ontwikkelingen door de jaren  

“Voor de beeldvorming: negentien jaar geleden werden advertenties voor de Leeuwarder Courant met de hand opgemaakt, net als de verkoopbrochures. Ik weet nog goed dat mijn collega Roelof (inmiddels met pensioen) advertenties met de schaar uitknipte, om ze vervolgens met lijm op een foamachtige ondergrond met triplex te plakken. Dat ging toen allemaal met de hand. Al het drukwerk werd in honderdtallen besteld en opdrachtgevers ontvingen overzichten via de fax. Nu  krijgen we mooie geprinte impressies met foto’s en plattegronden en vragen we ons af hoeveel brochures we bij een start verkoop moeten laten drukken; veel wordt al via de mail verstuurd.” 

Oren naar  

Op de vraag wanneer de interesse voor de makelaardij begon, antwoordt Marjan lachend: “Een toenmalig vriendje bracht het balletje aan het rollen toen ik nog werkzaam was als intercedent bij een uitzendbureau. Hij had de makelaarsopleiding gevolgd en ging als makelaar aan de slag. Eigenlijk leek dat me ook heel leuk. Een collega tipte me dat er een vacature voor receptioniste bij Makelaardij Hoekstra vrijkwam. Ik nam een schot voor de boeg, solliciteerde en mocht op gesprek komen.” 

Maar de baan kreeg ik niet. Een uitzendkracht vertelde me toevallig dat zij was aangenomen voor de functie en daarom wilde stoppen met haar baan via het uitzendbureau. Inderdaad: ik werd niet aangenomen verhelderde een afwijzingsbrief, ik was overgekwalificeerd. Toch rinkelde niet lang daarna mijn telefoon: ‘Of ik interesse had in de functie van commerciële medewerker bij Hoekstra?’ Een functie die me veel beter paste. Op 22 september 2003 ben ik in dienst getreden.” 

Grote veranderingen 

Marjan gaat verder: “Ongeveer twee jaar later meldde ik me aan voor de avondopleiding tot makelaar in de stad bij het Oranjehotel. Zo ben ik in het vak gerold. Inmiddels ben ik hier al de helft van mijn leven werkzaam”, blikt Marjan terug. “De jaren waarin grote veranderingen plaatsvonden: ik maakte een persoonlijke ontwikkeling door, werd moeder van twee kinderen en de eigenaar van een mooie nieuwbouwwoning in Hempens. Best bijzonder.” 

Inmiddels ben ik hier al de helft van mijn leven werkzaam

Het vertrouwde gezicht 

Bij Hoekstra verveelt Marjan zich geen moment. De markt is constant in beweging. “In rustiger tijden krijg ik op een verjaardag wel eens de vraag: ‘Je zal het nu vast niet zo druk hebben’. Nou, het zal je nog verbazen! Die drukte gaat onverminderd door. In drukke tijden ligt de focus volop op afspraken, maar verandert de markt, dan moet ik een beroep doen op mijn creativiteit. Dan krijgen financieringsconstructies en marketingideeën meer aandacht: wie is de juiste koper voor een woning en hoe bereiken we die? Daar ga ik naar op zoek”, beschrijft Marjan. 

 “De juiste koper is niet zelden een bekend gezicht óf wordt een bekend gezicht. Dat is leuk. Laatst reed ik bijvoorbeeld met een van de kinderen door De Zuidlanden, toen klonk het: ‘Mam één van deze woningen verkocht je toch aan de tandarts?’ Voor veel mensen ben je een vertrouwd gezicht geworden: ‘Je hebt dit aan ons verkocht, weet je nog?’ In de supermarkt of aan de zijlijn bij hockey hoor ik die geluiden regelmatig. Mooi is dat, want De Zuidlanden, maar ook andere gebieden, zijn toch een beetje ‘mijn kindjes’ geworden na er al die jaren werkzaam te zijn.” 

Met de tijd mee 

Marjan: “De uitgesproken waardering van klanten blijft speciaal, wat dat betreft is er in die jaren niet veel veranderd. Wel is door de jaren heen het team getransformeerd: Kim Slager, Christa Wiersma en Sjoerd Mulder maken ons team compleet. En laten we Michelle Croes, Marieke den Teuling en Alma Wiersma van de afdeling Marketing en Communicatie niet vergeten.” 

“Samen gaan we met de tijd mee”, licht Marjan toe. En op vervlogen tijden wordt met een glimlach teruggekeken. 

Deel dit bericht

Contact met één van onze makelaars?